Dela
Nu återvänder många svenskar till kontoren – efter lång tid hemma. Trots att de flesta coronarestriktioner är slopade, är Covid-19 fortsatt en allvarlig smitta och en risk för såväl den enskilde medarbetaren som arbetsgivaren. Den 29 september 2021 gäller nya allmänna råd och vi har gjort en sammanfattning om hur du som arbetsgivare kan underlätta för de anställda att minska risken för spridning av covid-19.
Arbetsgivare i Sverige behöver även framåt arbeta aktivt för att minimera smittriskerna på arbetsplatsen. Arbetsgivarens ansvar att jobba förebyggande innebär att de ska:
Riskbedömningar på en arbetsplats kan leda till åtgärder som skiljer sig från de allmänna rekommendationerna i samhället.
– Nu gäller det för arbetsgivare att fortsatt ta fullt ansvar för sina medarbetares arbetsmiljö, det är lika viktigt nu som tidigare. Även om restriktioner tagits bort ska vi inte ropa faran över. Därför behöver arbetsgivaren ha koll på risker och vid behov vidta åtgärder och följa upp. De behöver till exempel ta hänsyn till lokal smittspridning eller om det finns riskgrupper på arbetsplatsen, säger Tobias Ekros, VD på MedHelp Care.
Många av dem som jobbat hemifrån återgår nu successivt till kontoren. Det betyder att fler människor rör sig ute i samhället, och att de som arbetar i till exempel affärer, restauranger, kollektivtrafik och sjukvård kommer i kontakt med fler personer. I detta läge behöver både medarbetare och arbetsgivare hjälpas åt och ta sitt ansvar för att minimera smittspridning.
– Även om det är arbetsgivaren som har det legala ansvaret är det jätteviktigt att alla hjälps åt att minska risken för smitta. Alla kan ju bidra och vi vill nog alla behålla Sverige och våra kontor öppna och tillgängliga för alla, säger Tobias Ekros.
Vill du veta mer om hur MedHelp Care kan stötta ditt företag vid återgången till arbetsplatsen?
MedHelp Care AB
Marieviksgatan 19
117 43 Stockholm
Sverige
+46 8-528 528 00
info@medhelpcare.com