medhelp-logo-cmyk.svg
medhelp-logo-cmyk.svg

Distanssjuksköterska med 100% patientkontakt

Att få ha sitt skrivbord mot vackra Kalixälven och att på sätt kunna njuta av utsikten varje dag bidrar starkt till att få Lisa Häggström att må ännu lite bättre de dagar hon jobbar från kontoret.

 

Lisa Häggström sjuksköterska på MedHelp

 

Namn: Lisa Häggström

Ålder: 31 år

Familj: Man, tre barn 4, 5 och 7 år

Placerad: i Kalix

Börjande på MedHelp: 2014

Kuriosa: Svarar på varje samtal med ett leende

 

 

Tänk att ett litet kontor i en liten kommun kan bidra till så mycket!

När Lisa Häggström var liten följde hon ofta med till äldreboendet där hennes mamma jobbade som undersköterska. Troligen var det här fröet såddes till att en dag utbilda sig till legitimerad sjuksköterska. Fast helt säker på varför utbildningsvalet blev som det blev är hon inte. Men att det tillslut ledde till jobbet som vårdoperatör på MedHelp – det är i alla fall helt säkert. Och det är här som hon idag med stolthet jobbar. En stolthet i att finnas till både för patienterna och för sina arbetskollegor. Men också över att ett litet kontor i en så liten kommun som Kalix kan bidra till så mycket.

 

Att våga säga upp sig

Som utbildad undersköterska från gymnasiet i Kalix började Lisa på sjuksköterskeutbildningen i Umeå. Som färdigutexaminerad flyttade hon emellertid direkt tillbaka till Norrbotten och började jobba i Piteå, dock boende i Luleå. Efter några år på bland annat geriatriken och hematologen på Sunderbyns sjukhus gick flyttlasset igen, denna gång ännu närmare hem, och till ett jobb på sjukhuset i Kalix.

 

Lisas tredje barn föddes 2013 och det var under följande mammaledighet som hon kände att det var dags att testa något nytt istället för att fortsätta som sjuksköterska. Hon tog således kontakt med platschefen på MedHelp i Kalix och erbjöds ett nytt jobb. Som hon inte vågade ta. Istället började Lisa som timvikarie.

 

– Jag vågade inte riktigt säga upp mig, men varför vet jag inte idag. Det är ju självklart att man ska säga upp sig, säger hon.

 

Det är såklart lätt att vara efterklok, men tillslut så tackade Lisa ändå ja till en fast tjänst som distanssjuksköterska – ett beslut hon ännu inte ångrat.

 

100% patientkontakt

Att få så pass mycket patientkontakt, tillsammans med den mycket positiva arbetsmiljön som Lisa upplever på kontoret, har gjort att hon fortfarande är kvar.

 

– Många frågar om jag inte saknar patientkontakten, men jag har ju 100% kontakt på telefon. På sjukhuset hade jag kanske 20-30% patientkontakt, påpekar hon.

 

En annan stor fördel som Lisa upplever med jobbet som vårdoperatör är att kunna jobba både på kontoret och hemifrån. Även om hon mest jobbar på kontoret, då hon ju trivs så bra där, värderar hon högt att kunna jobba till exempel sena kvällar hemifrån.

 

– Det är himla bra folk är på kontoret, ler hon. Jag har ändå hunnit med några arbetsplatser men aldrig känt av ett sådant klimat som här, fortsätter Lisa.

 

Själv hoppas hon att hon bidrar med skratt, glädje och positivitet till sina kollegor.

 

– Att även kunna jobba delar av dagen hemifrån när jag vab:ar min äldste son som inte behöver så mycket tillsyn är en fördel för både mig och arbetsgivaren, berättar Lisa.

 

Möjligheter att utvecklas

Trots att Lisa känner att hon utvecklats enormt sedan den dag hon började här finns det många områden hon skulle vilja lära sig mer inom.

 

– Det kommer till exempel mycket frågor inom egenvård, och där har jag ju ingen erfarenhet ifrån sedan tidigare. Men man lär sig så mycket hela tiden, och har både rådgivningsstödet och arbetskamraterna att fråga, berättar Lisa glatt.

 

Just att kunna fråga sina kollegor utan att känna sig dum är något som Lisa upplever som en stor skillnad från inom vården där inställningen till frågor ofta var att hon borde kunna det hon frågade om.

 

Mer e-hälsa i framtiden?

Om Lisa fick önska vad hon skulle få fokusera mer på, och lära sig mer inom, framöver skulle det vara att jobba med mer e-hälsa. Hon fick ett smakprov av detta när hon var med i ett samarbetsprojekt mellan MedHelp och några sjukhus i Sverige där man jobbade med uppföljning och monitorering av KOL-patienter. Ett spännande projekt som hon hoppas kommer att växa så att hon får fortsätta använda de kunskaper hon fick från den 7,5 p kurs hon fick läsa på universitetet – på arbetstid – om vård och omsorg för patienter med KOL, astma och allergier.

 

Ett samtal i taget

På frågan vad utmaningen med att göra vårdbedömningar på distans är svarar Lisa att det nog ändå måste vara att bedöma alla olika typer av samtal, och att ställa om från ett samtal till ett annat.

 

– En stor utmaning är också att kunna släppa ärendet när samtalet är avslutat, säger hon. Man får ju inte veta vad som händer sen med patienten, och det gäller att inte grubbla för mycket på om jag gjorde fel eller ej.

 

Ibland när telefonköerna är långa kan Lisa känna sig otillräcklig och det kan kännas tungt, men då gäller det att ta verkligen fokusera på ett samtal i taget och så mycket som möjligt försöka strunta i kön.

 

– Fast ibland kan även långa köer ge motsatt effekt och verkligen motivera mig till att köra på, ler Lisa.

 

Livet utanför jobbet

Utanför jobbet läggs det mesta av Lisas tid på hennes tre barn – en heltidstjänst i sig kanske? – men även matlagning, bakning samt träffar med vänner hinns med. Hennes man, som även är far till barnen, träffade hon på en studentfest precis innan hon skulle flytta till Umeå för att utbilda sig. På dagen de hade varit tillsammans i 10 år så slog de till och gifte sig.

 

Jobba med oss!

 

Fler artiklar i vår bloggserie om våra sjuksköterskor på MedHelp

Inget att förlora på att testa ett nytt jobb Inget att förlora på att testa ett nytt jobb

 

Att få göra det man älskar Att få göra det man älskar