medhelp-logo-cmyk.svg
medhelp-logo-cmyk.svg

När kunskapen slår högre än funktionshinder

För Mona Bäck är det en stor förmån att få ha ett jobb trots att hon har MS. Idag jobbar hon 50% vilket gör att hon även orkar med andra saker i sitt liv som är viktiga för henne och som får henne att må bra.

 

Mona Bäck sjuksköterska på MedHelp

 

Namn: Mona Bäck

Ålder:  57 år

Familj:  Belgisk vallhund

Placerad: Stockholm

Börjande på MedHelp: 2011

Kuriosa: Tränar sin hund till att bli assistanshund

 

När kunskapen slår högre än funktionshinder

Efter att Mona Bäck diagnostiserades med MS för dryga 15 år sedan fick hon snart mer och mer gångsvårigheter. Efter några år gick det inte alls att jobba fysiskt inom vården längre, så Mona började tittade sig runt efter ett nytt jobb. Till sin glädje hittade hon då jobbet som sjuksköterska på distans på MedHelp.

 

– Jag sökte jobbet och är så tacksam för att man värderade kunskapen över mitt funktionshinder. Sen jag blev sjuk har jag upplevt, tydligare än förut, att det är en verklig förmån att få ha ett jobb och att kunna bidra till samhället, säger Mona leende.

 

Universitetsstudier vid 39 års ålder

Efter att ha jobbat som undersköterska i många år kände Mona tillslut att det inte riktigt räckte. Så vid 39 års ålder bestämde hon sig för att utbilda sig till legitimerad sjuksköterska på Sophiahemmet i Stockholm.

 

– Det var verkligen en upplevelse att gå på högskolan, berättar Mona. Man fick lära sig att tänka på ett annat sätt, både för och emot.

 

Som nyutexaminerad sjuksköterska började hon jobba på Brommageriatriken, främst inom ortopedi men även på osteoporos- och minnesmottagningen. Och här blev hon kvar ända fram till 2011.

 

– Den största anledningen till att jag stannade kvar under alla år var nog att stället jag jobbade på var privatägt, berättar Mona. Jag tycker den vården fungerar bättre och det är kortare beslutsvägar där än inom den hierarki som råder i den offentliga vården.

 

Att behålla lugnet

Att då kunna byta till ett annat privat vårdbolag som MedHelp passade således perfekt för Mona.

 

– Jag tycker det är en jättebra arbetsplats här. Det enda jag skulle önska var att jag kunde få prata längre med patienterna, ler Mona.

 

Riktlinjerna för samtalstid de har är ju som tur är ett snitt, så vissa kan hon ge lite extra tid om andra samtal gått fort. Är det språkförbistringar eller äldre personer så tar det helt enkelt lite längre tid i de samtalen för att kunna ge en bra vårdbedömning, berättar hon.

 

– Det gäller att ställa rätt frågor, hålla sig fokuserad och vara stresstålig. Ett samtal i taget. Det är viktigt att inte förhasta något och på så sätt riskera min legitimation, säger Mona.

 

Såklart finns det patienter som inte är nöjda med bedömningen, eller med vården i allmänhet. Då gäller det att hålla sig lugn och förstå vad patienten egentligen säger och vill – om det är något hon kan hjälpa dem med eller inte.

 

– Många vill bli friska helst igår men annars imorgon. Samhället tror att allt ska lösas med ”quick fixes”, men så är det inte, konstaterar Mona.

 

Ett professionellt bemötande

För Mona är det väldigt viktigt att ge patienterna som ringer in ett bra och professionellt bemötande.

 

– Jag har ju själv varit, och är, patient och har alldeles för många gånger upplevt ett undermåligt bemötande i vården. Därför är det viktigt för mig att att jobba mycket med bemötandet och informationen till patienterna, säger Mona.

 

Hon är stolt över att sina kollegor också är väldigt duktiga och professionella, och att de gör ett väldigt bra arbete för att göra människor friskare.

 

Feed-back ger energi

Det bästa med jobbet som vårdoperatör tycker Mona är att när hon går för dagen, då är hon klar. I alla andra jobb hon haft tidigare har det alltid varit något som hängt kvar till dagen efter. Att även att få bekräftelse och feed-back från sin närmaste chef är något som ger Mona lite extra energi och motivation i jobbet.

 

Och att ha lite extra energi och motivation på pluskontot kan vara bra när tekniken strular eller om det är jättelånga köer. Då kan tålamodet tryta lite och frustration uppstå, så är det ju, men strul med tekniken är nog något vi alla får leva med ibland.

 

Näring av ny kunskap

Mona tror det är viktigt att man är nyfiken som person i detta jobb. Kunskap är en färskvara så det gäller att man har en vilja att hela tiden uppdatera sig och hänga med i vad som händer.

 

– Här får jag ny kunskap hela tiden, berättar Mona. Man lär sig nya saker varje dag. Magsjuka, influensa och liknande upprepas såklart ofta, men den näringen som ny kunskap ger motiverar mig mycket.

 

Tid för att ta hand om sig

Assistanshund.jpg

Mona jobbar halvtid, 50%, och brukar dela upp tiden mellan hemmet och kontoret. Det hon kan sakna ibland är att kunna prata mer med sina kollegor.

 

– I och för sig är ett väldigt intensivt arbete så jag skulle väl ändå inte orka socialisera mera kanske, skrattar Mona. Det är nog en rätt bra nivå trots allt.

 

För att hålla sjukdomen i schack är det viktigt att Mona rör på sig och håller i gång. Detta gör hon både genom att vara ute och träna med sin hund, men också genom att röra på sig själv. Sen finns även tid över för att umgås med både vänner och syskon.

 

 

Fler artiklar i vår bloggserie om MedHelps sjuksköterskor

Att få göra det man älskar! Att få göra det man älskar!

 

Jag känner mig betydelsefull och jag behövs Jag känner mig betydelsefull och jag behövs!

 

Är du intresserad av att jobba med oss?

Jobba med oss!