84 procent av all sjukfrånvaro är kortare än en arbetsvecka och 93 procent är kortare än två arbetsveckor. Även om det är bra för företaget att den mesta sjukfrånvaron inte är längre, kan den korta sjukfrånvaron vara både tecken på mer allvarlig eller utbredd ohälsa och en stor kostnad för arbetsgivarna.
Sjukfrånvaro är ett brett begrepp eftersom det innefattar sjukfrånvaro oavsett längd. För den som drabbas är det stor skillnad på att vara sjuk en eller ett par dagar jämfört med flera veckor eller månader.
Det är först efter 14 dagar som en anställd kan få sjukpenning från Försäkringskassan. Innan dess är det arbetsgivaren som betalar sjuklön och det är stora belopp det handlar om. Korttidssjukskrivning kostar arbetsgivaren cirka 10 procent av månadslönen per dag. 2019 betalade arbetsgivarna totalt 24,4 miljarder kronor i sjuklönekostnader till anställda. 2020 inträffade Coronapandemin och staten gick in och täckte upp för del av sjuklönen, så en jämförelse med det året kan bli missvisande.
Som arbetsgivare och chef är det viktigt att ta korttidssjukfrånvaron på allvar:
Ju tidigare en arbetsgivare agerar på signaler på ohälsa desto större är möjligheten att begränsa sjukfrånvaron. Dessutom kan arbetsmiljön som helhet bli bättre. Förutom upprepad korttidsfrånvaro är andra tidiga signaler på ohälsa försämrad arbetsprestation, förändrade beteenden och attityder, bristande koncentration eller riskbruk av alkohol eller droger.
MedHelps plattform för digital företagshälsa ger översikt över företagets hälsoläge i realtid och gör det enkelt att hantera och fånga upp risker samt sätta in tidiga insatser mot ohälsa. Genom frånvarohantering får arbetsgivaren information om när någon är sjuk, hur ofta och orsaker till sjukfrånvaron. Det hjälper chefen i kontakten med den som är sjuk. Personlig sjukvårdsrådgivning kan också göra att medarbetaren snabbare blir frisk, och undviker återinsjuknande.
Med ett Rehabstöd får man som chef aviseringar direkt om en medarbetare har upprepad sjukfrånvaro, så att man direkt kan ta ett hälsosamtal för att diskutera medarbetarens situation och behov av åtgärder. Det kan till exempel handla om ryggbesvär som kan åtgärdas med bättre ergonomi, avlastning eller hjälpmedel, eller en stressig eller psykiskt påfrestande arbetsmiljö där närmare dialog med chef eller stöd i att planera och strukturera, kan vara den hjälp som behövs.
Arbetsgivaren har alltid ett ansvar att arbeta förebyggande för att minska ohälsa, undvika skador och olyckor, och att agera när sjukfrånvaron väl är att faktum.
Tänk på detta när det gäller korttidssjukfrånvaro:
Vill du veta mer om hur du kan få koll på er sjukfrånvaro?
MedHelp Care Aktiebolag (publ)
Ynglingagatan 14
113 47 Stockholm
Sverige
+46 8-528 528 00
info@medhelpcare.com