Linda, sjuksköterska på MedHelp

Dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Möte med Linda Halén, en av våra sjuksköterskor som berättar hur det är att arbeta på MedHelp.

Hur länge har du arbetat på MedHelp? 

Jag har arbetat i 2,5 år på MedHelp. De första sex månaderna arbetade jag som timanställd underkonsult och innan det var jag skolsköterska i 13 år. Skolan jag arbetade på skulle avvecklas och jag hade redan börjat leka med tanken på rådgivningssjuksköterska när jag såg en jobbannons från MedHelp. Jag bestämde mig snabbt för att prova och efter sex månader sökte jag en heltidstjänst. 

Har du haft samma roll hela tiden?

Ja det har jag. Men det fylls hela tiden på med nya utbildningar och nya typer av kunder så ingen dag är den andra lik. I början var det mest akutvård men nu har vi bland annat jourläkarbilar och Sjuk och Frisk som riktar sig till företag. Igår avslutade jag även en utbildning som gör det möjligt för oss att besvara frågor via en chattfunktion.

Vad är det bästa med att jobba på MedHelp? 

Variationen! Variationen på samtal gör att det aldrig blir enformigt och tiden går så fort när jag jobbar. Sen är det ju väldigt skönt att arbeta hemifrån, för att inte tala om att arbeta 30 timmars veckor med en lön som motsvarar heltid. Jag har också möjligheten att delvis planera mitt eget schema; jag kan önska om jag vill jobba dag eller kväll med bestämda arbetsdagar enligt ett rullande schema på åtta veckor. Jag kan vara ledig mitt i veckan om jag behöver. Dessutom slipper jag ju lägga tid på att pendla! Jag tycker även att vi har fantastisk kommunikation internt genom bl.a. intranätet som uppdateras kontinuerligt och att vi får tid till reflektion – både tillsammans med kollegor eller om jag vill själv vill djupdyka inom ett medicinskt ämne som kommit upp under ett pass. 

Vilka är dina största lärdomar från din tid på MedHelp? 

Det kommer alltid nya frågor som jag inte stött på tidigare och då är det mitt jobb att ta reda på svaret – utifrån det lär jag mig väldigt mycket rent medicinskt. ​​​​​​​

Är det något du tycker är svårt eller extra utmanande? 

De uppdrag som inte kommer in lika ofta är den största utmaningen. Då gäller det verkligen att ta sin tid, vara noggrann och dubbelkolla att allt stämmer. Vissa uppdrag svarar jag på kanske 30–40 gånger om dagen och andra kan det dröja dagar och ibland veckor mellan samtalen. Många tror att det är ett svårt jobb, men vi har väldigt bra stöd. Det finns driftkoordinatorer att luta sig mot och i vår sökdatabas har jag alltid hittat vad jag söker. Jag känner mig aldrig ensam. Sen kan jag ibland känna att man såklart kommer ifrån sjuksköterskans roll då jag aldrig har kontakt med själva patienten längre – men nu är jag en bra rådgivare istället och vet att det finns stora utvecklingsmöjligheter inom MedHelp att gå vidare i andra roller. 

Vad skulle du säga till någon som vill söka jobb på MedHelp? 

Kör! Det är tryggt med utbildningar, bra platschefer och duktiga driftkoordinatorer som stöd vid varje arbetspass. Det känns alltid jobbigt att vara ny på ett jobb, men vi har även tillgång till coachning om det är något man är osäker på. Det är ett roligt och flexibelt jobb!  

Om Linda: 

Bor i Västerås i villa tillsammans med man, dotter 16 år och son 14 år. När Linda inte jobbar umgås hon med familj och vänner och kopplar av med promenader kombinerat med ljudböcker. Linda gillar att resa, tycker om vinter och skidåkning och har tagit grönt kort i golf.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag?

Vill du veta mer?

Är du legitimerad sjuksköterska och nyfiken på oss? Skicka en intresseanmälan så berättar vi mer om hur det är att arbeta med sjukvårdsrådgivning på distans.