Stor belastning på 1177 pga Corona

MedHelp hanterar sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden på telefon på uppdrag av Region Stockholm. Corona innebär en mycket stor ökning av antalet samtal och MedHelps främsta fokus är att hjälpa dem som ringer in så snabbt, effektivt och tryggt som det bara är möjligt.

Antalet samtal har ökat successivt sedan slutet på februari och den 5 mars var antalet samtal uppe i cirka 8 500 per dygn vilket är mer än dubbelt så många samtal som normalt denna period på året. Drygt 40 procent av samtalen handlade om Corona.

1177 Vårdguiden på telefon i region Stockholm har genom MedHelp landets i särklass kortaste väntetider. I genomsnitt får den som ringer in prata med I en erfaren sjuksköterska inom tre minuter. För närvarande är väntetiderna i genomsnitt omkring 20 minuter, vilket ändå får betraktas som mycket bra givet läget. Väntetiderna varierar också mycket beroende på tid på dygnet. Samtalstiderna för de som ringer om Corona är något längre än normalt, sannolikt eftersom det handlar om ett nytt virus och oron hos de som ringer in ofta är stor.

– Våra sjuksköterskor gör ett fantastiskt jobb i en mycket utmanande situation. När belastningen är extra stor finns en risk att den som ringer in inte kan bli placerad i kö, vilket förstås inte är bra men vi hoppas på förståelse för det i denna situation och att man provar att ringa igen. Sjuksköterska gör sitt yttersta för att hjälpa och ge råd på ett professionellt och effektivt sätt, säger Björn Arkinger, affärsområdeschef Vårdtjänster på MedHelp.

Sjuksköterskorna bedömer behov av vård, ger egenvårdsråd och hänvisar till rätt mottagning. Den som blir hänvisad till provtagning behöver inte ringa tillbaka till 1177 utan kommer att få svar om provsvar direkt från provtagningsenheten.

Sjuksköterskorna som arbetar på 1177 Vårdguiden på telefon i region Stockholm besvarar cirka två miljoner samtal per år. Rådgivningen utgår från ett nationellt rådgivningsstöd för sjuksköterskorna för bedömning av vårdbehov. Det innehåller medicinskt kvalitetssäkrade beslutsunderlag och uppdateras regelbundet. Alla regioner har ett gemensamt arbetssätt och gemensamt beslutsstöd för 1177 Vårdguiden på telefon och de råd som ges håller därför samma kvalitet i hela landet. Just nu har MedHelp cirka 230 sjuksköterskor som arbetar i skift för att bemanna 1177 Vårdguiden på telefon. Många sjuksköterskor ställer upp och jobbar extra och MedHelp har anlitat ett stort antal extra sjuksköterskor för att stärka upp i rådgivningen.