Investerare

Pressmeddelanden

MedHelp Care publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2022 – Tillväxt på svenska marknaden och stigande bruttomarginal ger positivt resultat under kvartalet

Händelser under kvartalet

Tredje kvartalet 2022

Januari – september 2022

VD har ordet

Tillväxt på svenska marknaden och stigande bruttomarginal ger positivt resultat under kvartalet

Med en kundbas som växt över tid och genomförda effektiviseringar når vi nu ett positivt kassaflöde och resultat. De satsningar vi gjort i bland annat vår digitala plattform, teknik inom artificiell intelligens (AI), ett holistiskt CRM-system och ISO27001-certifieringen har också lagt grunden för fortsatt lönsam expansion.

Nettoomsättningen för koncernen uppgick till 19,3 miljoner kronor i kvartalet. I den svenska verksamheten, som står för 98% av totala omsättningen, uppgår tillväxten ackumulerat till 5,7%. Vi har sett de rörliga intäkterna minska på grund av de lägre samtalsvolymerna i takt med att pandemin har klingat av samtidigt som den underliggande tillväxten av fasta kontrakterade intäkter ökat. Det gör att den underliggande tillväxten i den svenska verksamheten var betydligt högre än de rapporterade 5,7%. Den danska verksamheten har fortfarande en negativ påverkan i jämförelse med föregående år men på sikt ser vi att det finns potential för lönsam tillväxt även i Danmark.

Vi har samtidigt sett bruttomarginalen fortsätta stärkas under kvartalet till 82,8%. Att bruttomarginalen nu har stabiliserat sig över 80% är en följd av de produktionsrelaterade kostnadseffektiviseringar vi gjorde under det andra kvartalet som nu får fullt genomslag. Det visar att påverkan från våra effektiviseringar är uthålliga och bestående. Vi ser samtidigt högst begränsade kostnadsökningar framför oss trots det ansträngda makroekonomiska klimatet med hög inflation. Att vi dessutom har indexreglerade avtal mot våra kunder gör att våra intäkter per användare automatiskt ökar i takt med inflationen, vilket gör att vi kan fortsätta öka både intäkter och kassaflöde.

EBITDA uppgick till 3,3 miljoner kronor i kvartalet med ett positivt kassaflöde för verksamheten. Det är ett resultat av kundtillväxt, tidigare investeringar och den stärkta bruttomarginalen. Vi har nu en plattform och verksamhet som har mognat med en stabil grund att stå på som ger oss förutsättningar att utveckla MedHelp Care och vår plattform
för digital företagshälsa under lönsam tillväxt.

I kvartalet har vi även hälsat ett 10-tal nya kunder välkomna och utökat användarbasen hos några av våra befintliga kunder. Antalet användare av vår plattform uppgick till 200 141 vid slutet av kvartalet, en ökning med 6,6% jämfört med det tredje kvartalet föregående år. Mot slutet av kvartalet har vi sett en liten minskning i antalet användare hos ett antal av våra kunder (främst inom retail och besöksnäringen) jämfört med det andra kvartalet, vilket är ett resultat av säsongsvariationer där sommarpersonal endast ansluts under en period över sommaren.

Vi fortsätter samtidigt att utveckla vår digitala plattform med både nya funktioner och innovationer inom maskininlärning och AI. Målet är att kontinuerligt hjälpa våra kunder att datadrivet arbeta mer preventivt med att tidigt identifiera hälsorisker för att minska långtidsfrånvaron. Det skapar inte bara fördelar för personalens hälsa utan skapar också möjligheter att spara stora kostnader. Ett resultat av vårt utvecklingsarbete är lanseringen nu i september av en algoritm till vår plattform som hjälper till att upptäcka hälsorisker så att chefer kan sätta in preventiva insatser i tid. Vi har även ett AI-verktyg under utveckling för lansering i närtid som redan nu är 20% bättre än algoritmen på att identifiera hälsorisker och som över tid kommer att förbättras genom att modellen berikas med mer träningsdata vilket gör den allt träffsäkrare i att identifiera hälsorisker. Dessa verktyg ser vi som extremt viktiga i vår målsättning att kunna erbjuda företag ett effektivt hjälpmedel och bidra ytterligare till en bättre medarbetarhälsa och stora kostnadsbesparingar relaterade till långtidssjukfrånvaro.

Jag ser fram emot att fortsätta MedHelp Cares tillväxtresa på ett sätt som både skapar värde för våra aktieägare och bidrar till att hjälpa våra kunder minska sjukfrånvaron.


Senast uppdaterad: 2022-10-25

Do you want to know more about how MedHelp can help you work systematically and preventively with sick leave in your company?

Boka en demo för att se hur MedHelps plattform kan hjälpa er att jobba smartare med sjukfrånvaro och rehabilitering

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort.