← Alla artiklar
Start Kunskapsbank Säkra återhämtningen under semestern – så gör du

Säkra återhämtningen under semestern – så gör du

Scrolla ner ↓

Semestern är snart här, men för många av oss kan tanken på avkoppling fortfarande känns långt borta. Hur gör man egentligen för att få till den enligt forskningen så värdefulla återhämtningen?

Prioritera innan semestern – och ta hjälp om du behöver

Börja i god tid med att skapa en lista över allt som ska hinnas med innan semestern för att få en överblick. Prata med din chef ifall att göra-listan känns oöverkomlig. Han eller hon kan hjälpa dig att prioritera vad som borde göras nu och vad som vänta. Lägg gärna fokus på att avsluta påbörjade arbetsuppgifter för att dessa inte ska påverka dig negativt under semestern.

Förbered för successiv upptrappning

Avsätt lite tid innan semestern att planera för första tiden efter semestern. Undvik att boka in möten direkt när du är tillbaka utan ge dig tid att hinna komma i kapp, gå igenom mejlen osv. Och starta gärna med en kort vecka efter semestern, och planera för successiv upptrappning.

Planera lagom mycket

Att ha ett fullproppat semesterschema utan andrum bäddar sällan för återhämtning. Att omvänt bara logga ut och hoppas på det bästa utan någon plan är inte heller att rekommendera. Balans mellan aktivitet och vila är lika viktigt för semesteråterhämtning som för återhämtning i vardagen. Sedan är det högst individuellt hur mycket av varje som är lagom. Har du ett väldigt aktivt och fysiskt jobb är det bra om du lägger mer fokus på vila under semestern och tvärtom.

Avsätt tid till att trappa ned

Räkna med att det kommer ta åtminstone ett par dagar att varva ned i början på semestern, särskilt om du har haft en period av hög anspänning fram till semestern, så att du inte direkt kastar dig in i nya aktiviteter.

Överväg digital detox

Under semestern bör du försöka att skapa bra förutsättningar för att kunna koppla av. Ett allmänt råd att försöka undvika tankar på jobb så gott det går men det kan krävas lite olika strategier. För en person kan detta innebära att kolla jobbmejlen endast en gång i veckan för att undvika stress, medan för det för en annan kan innebära att ha en strikt regel att inte kolla vare sig mejlen eller sociala medier. Fundera över vad som funkar för just dig.

Återhämtning i vardagen a och o 

Semester är absolut en viktig källa till återhämtning, men i längden är det ännu viktigare att hitta återhämtning i vardagen. Exakt hur en sådan vardag bör se ut är förstås individuellt men generellt brukar ett bra recept inkludera: god sömn, balans mellan aktiv och passiv återhämtning, kravlösa hobbys och tid med familj och vänner. Var vaksam på om du har svårigheter att sova, värk, lättirritation och trötthet – dessa signaler på stress bör du ta på allvar.

MedHelps Hälsoplattform med AI hjälper HR och chefer att sänka sjukfrånvaro och öka välmående på arbetsplatser. Boka ett möte så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa just ert företag.

Senast uppdaterad: 2024-06-13

Vill du få en bild av er sjukfrånvaro, vad den kostar och veta hur vi kan hjälpa er att sänka den?