Start Case Lägre korttidsfrånvaro sedan Carspect började använda MedHelps plattform

Lägre korttidsfrånvaro sedan Carspect började använda MedHelps plattform

Scrolla ner ↓

Det var den krångliga administrationen av sjukfrånvaron, snarare än höga sjukfrånvarotal som gjorde att Carspect valde att testa Medhelp. Men tack vare ett mer effektivt och enhetligt sjukfrånvaroarbete har de redan sett positiva resultat på korttidsfrånvaron. Läs mer om hur Hälsoplattformen underlättat för HR och gett cheferna bättre förutsättningar att stödja sina team igenom sjukfrånvaro och rehabilitering.

Administrativt stöd som gör det lättare att följa arbetsmiljölagar

Uppföljning av sjukfrånvaro är en viktig del av arbetet för Tina Areskoug, HR-chef, på bilbesiktningsbolaget Carspect med 330 anställda. Innan de införde Medhelp Cares hälsoplattform krävde uppföljningen mycket tid och krånglig administration. Det var svårt att jobba systematiskt och att hålla ordning på vad som skulle göras och när, speciellt vid rehabiliteringsärenden.

– Jag ville hitta ett system som kunde förenkla hanteringen av sjukfrånvaro och göra det lättare att följa arbetsmiljö- och rehabiliteringslagarna och även stöd att följa våra egna policys och rutiner inom arbetsmiljö, säger Tina Areskoug.

Förenklar varje steg av sjukfrånvaroprocessen

Med MedHelp får cheferna bättre överblick på allt som ska göras och när. HR och chefen får notiser när det krävs förebyggande insatser, som när någon har upprepad korttidsfrånvaro. Då får chefen en rekommendation om att hålla ett hälsosamtal med medarbetaren för att få en bättre bild av situationen och hitta en väg framåt som fungerar för både arbetsgivaren och medarbetaren.

Tina Areskoug, HR-chef på Carspect.

Plattformen underlättar även vid långtidsfrånvaro, till exempel när det är dags att göra en plan för återgång till arbete då den anställda varit sjukskriven i 30 dagar.

– Vi vill kunna stötta våra sjuka tillbaka till jobbet och Medhelp hjälper oss att se till att vi följer varje steg i rehabprocessen. Uppföljningssamtal med den som är sjukskriven är särskilt viktigt då dessa ger oss tillfälle att gå igenom vad vi som arbetsgivare kan göra för att hjälpa den sjukskrivne tillbaka till jobbet.

Vidare underlättar plattformen administration av läkarintyg. Innan de hade MedHelp skickade anställda läkarintygen till HR-chefen. Nu laddar anställda upp läkarintyget i portalen vilket gör hanteringen av läkarintygen mer GDPR-säkert.

– Jag har gett vår externa lönepartner tillgång till MedHelp vilket gör att de hämtar upp läkarintyg i portalen. Jag slipper därmed skickar läkarintygen till dem på annat sätt vilket sparar tid för mig, säger Tina Areskoug.

Minskad korttidsfrånvaro

Förutom att ge stöd till chefer och till HR-chefen själv att jobba mer enhetligt med hälsa så var en viktig anledning bakom införandet av hälsoplattformen att kunna ge medarbetarna sjukvårdsrådgivning. Carspect använder tjänsten Plus Rådgivning vilket innebär att alla anställda alltid har tillgång till rådgivning av legitimerade sjuksköterskor, både vid vab och egen sjukdom.

I takt med att Carspect fått bättre ordning på sjukfrånvaroarbetet och att medarbetarna erbjudits sjukvårdsrådgivning har korttidssjukfrånvaron också minskat för varje månad sen starten med hälsoplattformen i april 2023.

– Även fast det inte var höga sjukfrånvarotalen som triggade i gång det hela, så är det såklart ett stort plus om införandet av MedHelp gjort att vi fått lägre sjukfrånvaro, säger Tina Aerskoug.

Bättre förutsättningar för HR att hjälpa chefer

En viktig del av Tina Areskougs roll som HR-chef är att ge stöd till chefer i deras arbetsmiljöarbete för att se till att allt görs enligt egna rutiner och lagar. Med MedHelps plattform är det enklare för henne att ge stöd till cheferna eftersom alla påminnelser och notiser även skickas till Tinas inkorg.

– Det är jättebra att jag som HR också får påminnelserna från plattformen vid både hälsofrämjande- och rehabiliteringsärenden. Jag brukar då kontakta chefen i fråga, både för att påminna och för att fråga om chefen behöver hjälp med att till exempel skapa en plan för återgång till arbete, eller vid hälsosamtal.

Smidigt att komma i gång

Att implementera och komma i gång med Hälsoplattformen gick snabbt och smidigt. Genom ett tätt samarbete med Medhelps kundsupport kunde de se till att deras specifika organisationsstruktur blev rätt från början.

– Jag tycker verkligen att MedHelps support är fantastisk. De svarar väldigt snabbt, är jättetrevliga och hjälper mig alltid även med sakerna som jag kanske hade kunnat klara själv, men så hjälper de mig ändå för att det ska bli helt rätt.

Detta är Carspect:

Carspect ett av Sveriges ledande bilbesiktningsbolag. De har ca 330 anställda utspridda på deras 116 stationer, från Sundsvall i norr till Trelleborg i söder. Carspect har utfört besiktningar sedan juli 2010 då den svenska besiktningsmarknaden öppnades för konkurrens.

Vill du veta mer om hur MedHelp kan hjälpa er att få ett mer enhetligt arbete med hälsofrågor? Boka ett möte med oss så berättar vi mer!

Senast uppdaterad: 2024-09-19

Vill du få en bild av er sjukfrånvaro, vad den kostar och veta hur vi kan hjälpa er att sänka den?

Do you want to know more about how MedHelp can help you work systematically and preventively with sick leave in your company?