När företag och företagshälsa samarbetar tätt blir arbetsmiljöarbetet både enklare och mer träffsäkert. Det menar Camilla Josefsson, rehabkoordinator på Avonova. Med Medhelps hälsoplattform får hon, chefer och HR en gemensam bild av hälsoläget och kan med hjälp av insikter från plattformens AI agera tidigt på tecken på ohälsa.
Som rehabkoordinator på Avonova möter Camilla Josefsson många företag som av olika anledningar har svårt att jobba förebyggande med sjukfrånvaro. Vissa vet inte hur de ska få ledningen att se värdet i det proaktiva, för att man inte ser kostnaderna av ohälsan. Andra saknar de organisatoriska förutsättningarna, så som bristande policys, system och rutiner, kompetens eller stöd.
Med Medhelps plattform får hon en helt annan möjlighet att stötta både chefer och HR.
– Jag möter många arbetsgivare som inte har ett system som täcker in till exempel statistik eller förebyggande åtgärder. Då vet du egentligen inte hur det ser ut med sjukfrånvaron, och man blir sen på bollen. Du kan inte jobba med tidiga signaler på samma sätt.
Medhelps plattform samlar allt på ett ställe – frånvarodata, dokumentation, stödmaterial och viktiga åtgärder. Det ger chefer en tydlig överblick i vardagen och gör det lättare att följa upp, agera tidigt och samarbeta med företagshälsan. Utöver detta har plattformen en AI som kan upptäcka tidiga tecken på ohälsa, vilket ytterligare stärker det proaktiva arbetet.
Dokumentationen underlättar dialog och samarbete
Om arbetsgivaren väljer att släppa in rehabkoordinator i plattformen blir det lättare för Camilla att bidra med sin expertkompetens.
– För oss i företagshälsan är det en jättestor fördel att ha tillgång till samma statistik och frånvarodata som kunden, i realtid. Det ger en gemensam bild av läget och gör att vi kan hjälpa till i rätt tid och bidra med ”framdrift” i ärenden, säger hon.
Ett vanligt exempel är att en chef har en medarbetare som haft upprepad korttidsfrånvaro. Chefen har kanske haft ett eller flera omtankessamtal men känner att hen inte når framgång. För att komma till kärnan av problemet kontaktar chefen företagshälsovården för stöd. I arbetet att tillsammans med chefen och medarbetaren kartlägga orsakerna till frånvaron är hälsoplattformen ett stort stöd.
– Har kunden hälsoplattformen kan jag logga in direkt och se hur det faktiskt ser ut. Det är a och o att chefen inte har massa hypoteser och egna analyser utan vi måste utgå från fakta, säger Camilla.
Bättre beslutsunderlag
Det är inte bara i de enskilda hälsosamtalen som realtidsdatan underlättar. Datan hjälper också när det kommer till att se mönster på gruppnivå vilket gör att Camilla med kollegor kan ge mer träffsäkra råd gällande att planera insatser.
– Via statistikfunktionen kan vi se mönster och signaler. Varför är folk ofta sjuka mitt i veckan? Hur ser det ut med skiftgång igen? Det är så bra utgångsläge inför tex ett arbetsplatsbesök eller ett skyddskommittémöte, säger Camilla.
På så sätt kan Camilla och hennes kollegor hjälpa kunden att tolka datan och öka förutsättningarna att faktiskt åtgärda eventuella problem i arbetsmiljön.
Stöttar cheferna i en svår roll
I många verksamheter är det första linjens chefer som sitter med ansvaret för sjukfrånvaron – samtidigt som de ofta har många medarbetare och fullt upp i vardagen. Där kan kombinationen av Medhelps plattform och företagshälsans stöd vara avgörande.
– Jag upplever att många chefer tycker att det här stödet är en trygghet. Genom AI och automatiska påminnelser hjälper plattformen dem att inte missa något viktigt steg i processen, och vi finns där som ett bollplank när det behövs, säger Camilla.
3 tips för att få till ett mer strategiskt arbete med företagshälsan och hälsoplattformen
- Använd systemet fullt ut. Se till att chefer agerar när plattformen flaggar om tidiga signaler på ohälsa hos en medarbetare. För HR kan det innebära att agera på signaler på gruppnivå och att stötta chefer som verkar ha många ostartade ärenden. För ledningsgrupper finns värdefulla insikter att hämta och KPIer att följa, inte minst gällande kostnaderna för sjukfrånvaro och hur mycket det går att spara genom ett förebyggande arbete.
- Koppla på rehabkoordinatorn i systemet och använd expertkunskapen. Ju mer företagshälsans rehabkoordinator kan lära känna organisationen via plattformen, desto bättre kan de bidra med sina expertkunskaper med målet att få arbetsgivaren att gå från ett reaktivt till ett proaktivt arbetssätt.
- Kompetenshöj cheferna. Organisationen måste ta höjd för att kompetenshöja sina chefer och ge dem förutsättningarna för att arbeta med arbetslivsinriktad rehabilitering.
Vill du lära dig mer om hur digitala verktyg kan hjälpa er att få större effekt på ert hälsoarbete?