Start Kunskapsbank Arbetsmiljölagen: Allt du som arbetsgivare, hr och chef behöver veta

Arbetsmiljölagen: Allt du som arbetsgivare, hr och chef behöver veta

Känner du dig osäker på ditt ansvar som arbetsgivare? Arbetsmiljölagen kan vara komplex, så med denna artikel gör vi den enkel för dig. Lär dig allt du behöver veta om dina skyldigheter som arbetsgivare och hur du kan skapa en säker och trygg arbetsmiljö, där ingen behöver fara illa.

Arbetsmiljölagen i korthet

Som arbetsgivare har du det yttersta ansvaret för arbetsmiljön, och enligt arbetsmiljölagen ska ingen behöva bli sjuk, skadas eller i värsta fall dö på grund av sitt arbete. Man har helt enkelt rätt att som medarbetare må bra på jobbet. För att uppnå detta krävs att du som arbetsgivare bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete för att identifiera och förebygga arbetsmiljörisker. Dessutom reglerar arbetsmiljölagen, tillsammans med socialförsäkringsbalken, arbetsgivarens ansvar vid rehabilitering och hantering av sjukfrånvaro.

I samarbete med skyddsombud har cheferna en nyckelroll i arbetsmiljöarbetet, bland annat när det kommer till att upptäcka och agera på tidiga signaler på ohälsa bland medarbetarna. Men enligt MedHelps egna undersökning bland 300 HR-chefer har många chefer bristande koll på arbetsmiljölagar. Att öka kunskapen om systematiskt arbetsmiljöarbete i den egna organisationen är därför avgörande för att få välmående organisationer.

Arbetsgivaren har yttersta ansvaret – i samverkan med dessa aktörer

Arbetsmiljölagen sätter ramen för vilka som har ansvar för arbetsmiljön, samt hur ansvaret ska fördelas och samordnas på arbetsplatsen. Nedan följer en beskrivning av de viktigaste aktörerna i arbetsmiljöarbetet.

Arbetsgivaren

Arbetsgivaren bär det största ansvaret för arbetsmiljön och ska bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. I detta arbete spelar chefer en central roll. Rent konkret innebär det att kontinuerligt ska undersöka och göra riskbedömningar, genomföra åtgärder, följa upp och dra lärdom. Detta för att förebygga ohälsa och olycksfall och skapa en arbetsmiljö där medarbetare trivs och utvecklas. Om en arbetstagare blir sjuk eller skadas på jobbet ska arbetsgivaren aktivt arbeta för att anpassa arbetsuppgifterna och rehabilitera för att personen ska kunna arbeta igen så snart som möjligt.

Arbetstagaren

Enligt lag ska arbetsgivaren och arbetstagaren samverka för att förbättra arbetsmiljön. Dessutom ska den anställda följa företagets arbetsmiljörutiner, rapportera eventuella risker eller faror som hen upptäcker i arbetsmiljön och delta i att genomföra åtgärder. På så sätt hjälper arbetstagaren till att minska risken för olyckor och ohälsa.

Skyddsombud

Skyddsombudet företräder företagets anställda och är en del av arbetsmiljöarbetet genom att delta vid planering och genomförande och uppföljning. Chefen kan ta hjälp av skyddsombudet i det förebyggande arbetet att identifiera och hantera arbetsmiljörisker. Större organisationer kan ha flera skyddsombud, och även om ombuden ofta är fackligt anslutna så är detta inget krav.

Företagshälsovården och andra aktörer

Företagshälsovården så väl som andra mindre expertaktörer kan vara viktiga partners och besitta viktig erfarenhet och kunskap inom arbetsmiljöfrågor och hälsa. De kan hjälpa till med riskbedömningar, rehabilitering och att utveckla strategier för att förbättra arbetsmiljön. Vid till exempel buller, vibrationer eller nattarbete är arbetsgivaren skyldig att erbjuda medicinska kontroller vilket en aktör som företagshälsovården erbjuder.

Arbetsmiljöverket 

Arbetsmiljöverket är den myndighet som kontrollerar att organisationen följer arbetsmiljölagar och regler. Detta gör de via inspektioner på arbetsplatser, och påföljder kan bestå av sanktionsavgifter, vite, böter eller fängelse.

Samverkan mellan dessa aktörer och arbetsgivaren är avgörande för att skapa en trygg och hälsosam arbetsmiljö, där alla parter tar sitt ansvar och bidrar till en positiv utveckling.

Källa: Arbetsgivarverket.se

Arbetsmiljöverkets föreskrifter – tydligare regler för en säkrare arbetsplats

Sedan januari 2025 gäller en ny och förenklad regelstruktur i Arbetsmiljöverkets författningssamling (AFS). De tidigare 67 föreskrifterna har samlats i 15 överskådliga regelverk för att göra det enklare för arbetsgivare att förstå och tillämpa reglerna. Fokus ligger på att stärka arbetsmiljöarbetet och tydliggöra ansvaret för både fysiska och psykosociala risker.

Här får du en översikt över de viktigaste föreskrifterna och hur de påverkar dig som arbetsgivare.

Grundläggande föreskrifter i arbetsmiljöarbetet

I den nya strukturen är två föreskrifter centrala för allt arbetsmiljöarbete:

  1. Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
    Denna föreskrift är kärnan i arbetsmiljöarbetet och beskriver hur arbetsgivare ska arbeta strukturerat för att säkerställa en säker och hälsosam arbetsplats. Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att kontinuerligt identifiera, bedöma och åtgärda risker i arbetsmiljön, oavsett om de är fysiska, organisatoriska eller sociala.I SAM ingår tydliga krav på:

    • Riskbedömningar och handlingsplaner för att hantera identifierade arbetsmiljörisker.
    • Regelbunden uppföljning och utvärdering av arbetsmiljöarbetet.
    • Aktiv medarbetarsamverkan för att skapa en trygg arbetsplats.
  2. Planering och organisering av arbetsmiljöarbete
    Denna föreskrift integrerar flera tidigare regler och fokuserar på arbetsgivarens ansvar att planera och organisera arbetsmiljön. Här kombineras aspekter av organisatorisk och social arbetsmiljö, arbetsanpassning och förebyggande av ohälsa.Föreskriften lyfter fram vikten av att:

    • Skapa tydliga roller, beslutsvägar och arbetsfördelning.
    • Hantera arbetsbelastning för att förebygga stress och utbrändhet.
    • Förebygga och hantera kränkande särbehandling eller konflikter.
    • Säkerställa att arbetsanpassning sker snabbt och effektivt vid behov.

Riskbedömningar och friskfaktorer i fokus

Med den nya strukturen blir det ännu tydligare att arbetsmiljöarbete ska vara både riskhanterande och hälsofrämjande. Arbetsgivare förväntas inte bara minimera risker utan också arbeta med faktorer som stärker välmåendet på arbetsplatsen.

Exempel på friskfaktorer att stärka:

  • Bra balans mellan krav och resurser i arbetet.
  • Möjligheter till utveckling och inflytande för medarbetare.
  • Stödjande ledarskap och en god arbetsplatskultur.
Systematiskt arbetsmiljöarbete  Svårt att motivera cheferna att ta arbetsmiljön på allvar? Följ vår steg för  steg-guide och led med exempel. Ladda ner guide

Så arbetar du effektivt enligt den nya strukturen

För att följa föreskrifterna och skapa en hållbar arbetsmiljö bör du som arbetsgivare:

  1. Implementera systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
    Säkerställ att riskbedömningar, åtgärdsplaner och uppföljning är en naturlig del av verksamheten.
  2. Integrera organisatoriska och sociala aspekter
    Skapa rutiner för att hantera arbetsbelastning, konflikter och främja goda arbetsrelationer.
  3. Stärka friskfaktorerna på arbetsplatsen
    Identifiera vad som fungerar bra och förstärk dessa aspekter för att skapa en positiv och hållbar arbetsmiljö.
  4. Använd stöd och resurser
    Samverka med HR, skyddsombud och företagshälsovården för att säkerställa att arbetsmiljöarbetet är både proaktivt och effektivt. Och ta hjälp av digitala system som kan avlasta och hjälpa cheferna i det löpande arbetsmiljöarbetet.

Så hjälper MedHelp er att uppfylla lagkraven

Med MedHelps statistiktjänst får ni enkelt fram en rad olika rapporter att ha som beslutsunderlag – både vid undersökning och uppföljning. Till exempel kan du få fram sammanställningar av sjukfrånvarotal sorterat på verksamhets eller teamnivå, med tillhörande sjukfrånvaroorsaker, ger en bra överblick av ohälsan och potentiella risker

Tack vare MedHelps AI modell kan plattformen dessutom hjälpa chefer att identifiera individer som riskerar hamna i långtidssjukfrånvaro, med en 25 procents högre träffsäkerhet än regler för upprepad korttidsfrånvaro. På så sätt hjälper vi chefen att agera proaktivt, vilket är avgörande i det systematiska arbetet.

När någon blir sjuk och inte kan arbeta på full kapacitet på grund av fysiska eller psykiska besvär har arbetsgivaren rehabiliteringsskyldighet. Arbetsgivaren ska också göra anpassningar som gör att individen kan fortsätta arbeta, eller komma tillbaka snabbare till arbetet vid sjukskrivning. Hälsoplattformen underlättar rehabprocessen för chefer och HR genom påminnelser, mallar och dokumentation – allt samlat på ett ställe. Det bidrar till en kontinuitet i arbetet eftersom allt sparas på ett GDPR-säkert sätt oavsett förändringar i organisationen.

Senast uppdaterad: 2024-12-16

Vill du få en bild av er sjukfrånvaro, vad den kostar och veta hur vi kan hjälpa er att sänka den?

Do you want to know more about how MedHelp can help you work systematically and preventively with sick leave in your company?